Hardware
Cuprins:
1. Ce este
hardware-ul;
2. Procesoare /
Memorii;
3. Placi de baza;
4. Placi video;
5. Hard-diskuri;
6. CD-ROM /
CDRW-tere/ DVD-ROM / DVD RAM;
7. Monitoare;
8. Placi de sunet;
9. Fax – modemuri;
10.Scannere / Imprimante;
1.Ce este hardware-ul
Hardware-ul reprezinta totalitatea componentelor fizice ale unui calculator. Comunicarea perfecta dintre ele duce si mentine buna functionare a calculatorului.
2.Procesoare / Memorii
Procesorul poate fi
considerat creierul unui calculator, deoarece el executa “gandirea”. De fapt,
el nu face altceva decat sa “proceseze” bitii de 1 si 0 primiti de la memoria
RAM a sistemului. El contine 2 componente: ALU (Arithmetic-Logical Unit) si FPU
(Floating-Point Unit). ALU se ocupa cu calculele numerelor intregi, adica cu calculele
in virgula fixa , iar FPU se ocupa cu asa zisele calcule in virgula mobila,
adica de fapt numerele rationale. Initial, FPU-ul era un procesor separat numit
Co-Procesor sau Math(ematical) Co-Processor.
Deci sa o luam cu inceputul.
Dupa ce Intel (INTEgrated
ELectronics) si-a dat seama de potentialul calculatoarelor personale pe piata
mondiala (ele fiind inventate de fapt de Apple), a inceput sa produca
procesoare, denumite 8086.
In acest timp, concurenta nu s-a lasat asteptata, si a luat numele de
AMD (Advanced Micro-Devices). Mai apoi a aparut si TI (Texas Instruments) si
Cyrix.
Puterea relativa a unui procesor este masurata in MHz (Mega Herti –
Milioane de Herti), desi la inceput acestea aveau 100 KHz!
Intel a urmat denumirile de
*86 cu 80286, cu viteza de 4 MHz, 386 cu viteza de 15 MHz. De cand cu 486 (DX),
coprocesorul matematic a fost inclus in procesorul ALU (adica cel al
sistemului).
486-ele avea viteza maxima de 120 MHz si era produs atat de Intel cat
si de concurentii lui.
La urmatorul pas facut de
Intel in productia de procesoare, acesta si-a standardizat si si-a luat
drepturi de copyright asupra arhitecturii noului procesor, denumit Pentium. Acesta era deosebit de
puternic pentru acele vremuri (un Pentium la 66 MHz era la fel de puternic
(daca nu si mai puternic) decat un 486 la 100 MHz).
Amd-ul si Cyrix au produs
atunci un alt procesor, denumit 586, dar acesta era deosebit de slab (un 586 la
133 MHz facea cat un P-75).De fapt, AMD-ul si-a denumit si el acest procesor
sub numele de K5.
Mai tarziu, Intel produce un
nou procesor, in care inglobeaza si niste instructiuni ce vor fi denumite MMX (de la Multi Media eXtensions). Acest set de 21 de
instructiuni avea pretentia de accelerare a jocurilor si aplicatiilor
multimedia. De fapt, ele aveau efect numai in cazul aplicatiilor concepute
special pentru ele si care suportau aceste instructiuni. Desigur, Intel a
convins multi dezvoltatori de jocuri/aplicatii sa le optimizeze pentru aceste
instructiuni.
Noul Pentium MMX pornea de
la 166 MHz si avea ca limita frecventa de 233 MHz. Desigur, conceptul de overclocking permitea o frecventa mai
mare, prin modificarea factorului de multiplicare prin intermediul unor
jumperi.
AMD construieste si el un
procesor pe care il denumeste K6 si
care avea frecvente cuprinse intre 166 si 300 MHz. Desigur, in performanta unui
procesor intra si frecventa magistralei cu memoria, care in cazul lui K6 – 300
era de 100 MHz.
Intel dezvolta apoi
arhitectura unui procesor de server, care avea sa se denumeasca Pentium Pro. El va fi cu adevarat
puternic si va constitui baza unor proiecte viitoare.
Tot Intel elaboreaza un nou
procesor ieftin, care insa in stadiile preliminare nu dispunea de memorie cache
de nivel 2 si care mergea execrabil (magistrala fiind tot de 66 MHz). In nici
un fel Celeronul (Codnamed “Covington”),
pentru ca despre el este vorba, nu putea pune in pericol pozitia de lider a
lui K6.
Intel atunci construieste
un procesor bazat pe arhitectura lui Pentium Pro, pe care-l denumeste Pentium
II. El va avea frecventa magistralei tot de 66 MHz, insa il va dobori pe K6.
Pentium II era un
procesor pe SLOT (1) si avea 512 KB de cache de nivel 2 incorporati, care
functiona la jumatate din viteza procesorului. Totusi, existau doua variante de
Pentium II. Una era denumita “Klamath” iar cealalta “Deschutes”. Klamath era
fabricat in tehnologie de 0.35 microni si din aceasta cauza el se incingea
foarte tare, fiind nefiabil. Deci solutia era Deschutes, care era fabricat in
tehnologie de 0.25 microni si degaja mai putina caldura. Inca un plus pentru
Pentium II: de la 350 MHz si pana la 450 Mhz el va avea magistrala la 100 MHz.
Cyrix va construi si el
un procesor cu frecventa maxima de 333 MHz, numit Cyrix MII. El va avea insa performate foarte slabe (si totusi mai
ridicate decat Celeronul “Covington” de la Intel) si va fi foarte ieftin, si va
constitui un esec.
Intre timp AMD va lansa
procesorul AMD K6-2 (Codnamed Chomper).
Acesta avea incluse atat instructiunile MMX cat si mai noile 3DNow! (proiectate de data asta chiar
de AMD pentru accelerarea jocurilor si aplicatiilor multimedia in domeniul 3D).
Desi AMD K6-2 este un
procesor destul de bun, cu performante ridicate in ALU, unitatea de virgula
mobila de care dispune (FPU) este slaba (in special in absenta optimizarii
aplicatiilor pentru folosirea instructiunilor 3DNow!). Deci un K6-2 poate sa
invinga un P II la aceeasi frecventa la partea de ALU, insa este depasit in mod
clar la partea de FPU, in principal datorita faptului ca desi detine 512 KB
(sau chiar 1024!) cache level 2 (cel de nivel 1 fiind de 64 KB), memoria cache
de nivel 2 se afla pe placa de baza si functioneaza la frecventa placii de baza
(adica 66/100 MHz), pe cand la P II cacheul de nivel 2 functiona la jumatate
din viteza procesorului si se afla mult mai aproape de acesta (fiind inclus in
cartusul procesorului).
K6-2-ului i-a fost
ridicata frecventa pana la 550 MHz in final.
AMD produce apoi un alt
procesor ce se dorea a fi mai puternic, si anume K6-3 (Codnamed Sharptooth). El avea 256 KB de cache de nivel 2 care
functiona la viteza procesorului. Se pare insa ca din cauza pretului sau
(ridicat) si a calitatii in continuare slabe a unitatii de FPU, cat si datorita
unor erori de fabricatie (destul de frecvente la K6-3), el nu a avut viata
lunga. Ca fapt divers, K6-3 este singurul procesor cu 3 nivele de cache (pentru
ca cacheul de pe placa de baza era folosit si el).
Intel dezvolta intre timp
o noua varianta a lui Celeron, sub numele de Celeron A. Acesta va avea 128 KB cache de nivel 2, fiind
substantial mai rapid decat vechiul Celeron. Magistrala va ramane insa la
aceeasi frecventa (66 MHz), si acest lucru deoarece Intel nu dorea ca noul
Celeron sa intre in concurenta chiar cu P II. Chiar si asa, se pare ca
Celeronul A a fost asa de bine conceput, incat el chiar a reusit sa fie un
concurent redutabil al lui P II. Un Celeron A la 366 MHz este putin mai slab
decat un AMD K6-2 la 450 MHz la MegaFLOPI/s (Mega-Floating Operations /s –
Miloane de Operatii in Virgula Mobila/s).Celeronul A va fi denumit de oameni
procesorul overclockerilor, deoarece el era foarte overclock-abil si suporta
caldurile mari, frecventa putandui-se ridica chiar cu 300 MHz!
Intel va construi mai
apoi un nou procesor, sub numele de Pentium
III, cu numele de cod “Katmai”,
care va avea 512 KB cache level 2 pe procesor ce va functiona la ½ din viteza
procesorului. Noul PIII va porni de la
450 MHz si va avea, pe langa instructiunile MMX, inca 67 de instructiuni
denumite Katmai, de unde si
codenameul.
Pentiumul III Katmai (fabricat in 0.25 microni) va avea frecventa
maxima de 650 MHz, el urmand sa fie inlocuit de un alt procesor, denumit P III Coppermine (fabricat in 0.18 microni) , la frecvente mai mari, procesor ce va
ingloba alte instructiuni, denumite SIMD
SSE.
Ei bine cu Coppermine
este o mare bataie de cap. Teoretic, denumirea ii vine de la faptul ca
interconexiunile dintre tranzistorii cipului sunt din cupru. De fapt, se pare
ca ele sunt tot din aluminiu! – este o adevarata pleiada de discutii in
legatura cu acest subiect, destul de infantil in sine.
Ambele versiuni de Pentium III vor avea magistrala de 100 MHz, iar
variantele cu “A” in coada vor avea 133 MHz.
Concurentul lui Pentium
III, lansat de AMD, va fi K7-Athlon. Fabricat
in tehnologie de 0.18 microni, el va avea 512 KB level 2 care vor funciona la ½
din frecventa procesorului.
Acest procesor va
constitui si relansarea cu un produs cu adevarat de valoare a firmei AMD.
Intre timp, proiectantii
de procesoare realizeaza faptul ca viteza cacheului conteaza mai mult decat
cantitatea lui, si astfel apare o noua clasa de K7, si anume K7 – Athlon Socket A (Codnamed
Thunderbird). Acest procesor va avea 256 KB cache level 2 care vor
functiona la viteza procesorului (la fel ca si la rivalul Coppermine), insa va
avea o magistrala de 200 MHz si chiar 266 MHz, prin folosirea memoriilor DDR
(Double Data Rate), magistrala net superioara lui Coppermine. Thunderbird va fi
deci mai puternic decat Coppermine, insa datorita prestigiului firmei Intel,
majoritatea cumparatorilor din tarile mai dezvoltate (si chiar de la noi) vor
cumpara in continuare Coppermine (desi acesta era si mai slab, si mai scump
decat Thunderbird).
Cyrix produce si el un
nou cip (procesor), pe care il boteaza M III, care insa va avea aceleasi
performante nedemne de invidiat ca si M II.
Intel, bazat pe
arhitectura lui Coppermine, va construi a II-a (daca nu cumva a III-a, tinand
cont de Covington) varianta a lui Celeron, care va fi botezata Celeron II. Si
de aceasta data magistrala va fi de 66 MHz, insa de la modelul de 800 MHz,
magistrala va urca la 100 MHz (era si timpul!). Astfel, un Celeron II la 600
MHz era mai puternic decat un Cyrix M III la 733 MHz!
AMD-ul lanseaza un
concurent (ce se va dovedi a fi de temut) al lui Celeron II, sub numele de K7 – Duron (Codenamed Spitfire). Acesta
are 64 KB cache level 1 si 128 KB cache level 2, ce functioneaza la viteza
procesorului. Duronul va avea nucleu de Thuderbird.
In cele din urma, Intel
lanseaza a - IV - a varinta de Pentium, si anume Pentium 4 (Codnamed Willamette). Acesta are ca frecventa de pornire
1400 MHz (1.4 GHz), magistrala de date avand 400 MHz si utilizeaza memorii
RDRAM (in principal memorii RDRAM Pc-800). Desi magistrala de date este la nu
mai putin de 400 MHz, memoriile RDRAM, spre deosebire de cele SDRAM, sunt pe
interfete seriale (SDRAM sunt pe interfete paralele). De fapt, cresterea in
latimea de banda la RDRAM nu este cu mult mai mare decat la DDR-SDRAM.
Pentiumul 4 are si el
doua varinte: cea pe socket 478 (cea veche) si cea pe socket 423 (cea noua);
cifrele sugereaza numarul pinilor procesorului. Procesorul Pentium 4 este inca
in dezvoltare si se pare ca plauzibila o crestere semnificativa a vitezei
procesorului (in ziua de azi cel mai rapid (spre vanzare) este cel de 2.2 GHz). P4 va ingloba a doua versiune de instructiuni
SSE, si anume SSE2.
Replica lui AMD (pentru
ca doar el a mai ramas un concurent pe masura lui Intel), a fost Athlon XP (Codnamed Palomino). Ei bine,
Athlon XP, daca vreti, “K8”, este un procesor foarte puternic. De fapt, el este
mult mai puternic decat un Pentium 4 la aceeasi frecventa. Cumparatorii totusi
nu tin cont de asta, hotarator pentru ei (in domeniul performantei), fiind
numarul mega(giga)hertilor inscrisi pe procesor. De aceea, AMD a adaugat
fiecarui procesor Athlon XP terminatia PR (Performance Rating), care dadea
denumirea procesorului in echivalenta cu performanta fata de procesorul similar
Intel (in speta Pentium 4), ceea ce inseamna ca un procesor Athlon XP la 1.533
GHz va avea denumirea de Athlon XP 1800+, adica este la fel de bun sau chiar
depaseste performanta unui Pentium 4 la 1800 MHz. XP-ul va functiona cu memorii
DDR-SDRAM.
Procesorul pe 64 de biti
de la Intel va purta numele de Itanium si
se doreste a fi un procesor destinat serverelor, insa el va trebui sa mai
astepte pana ce programatorii vor compila programele pentru 64 de biti.
In domeniul memoriilor
pentru PC, nu sunt prea multe noutati (vorbind de cele RAM). Printre primele
tipuri de memorii aparute au fost cele SIMM
(Single Inline Memory Module). Ele
trebuiau montate in perechi si faceau parte din clasa de procesoare de la 80286
pana la P5 (adica P MMX – AMD K6, K6-2, K6-3). Desigur, viteza lor este foarte
mica data fiind vechimea lor. Timpii de acces sunt intre 70 si 60 de ns
(nano-secunde) iar numarul pinilor este de 72.
Un nou tip de memorie, de
data aceasta mult mai performanta, si care exista in folosinta si azi (si in
productie), si este tipul principal de memorie in calculatoarele de azi, este
memoria DIMM (Dual Inline Memory Module)
sau SDRAM, ce are viteza de 66,
100 sau 133 MHz si 168 de pini.
Ea poate fi instalata in
orice slot de memorie, fara a tine seama de perechi sau orice altceva. Memoria
SDRAM este pe interfata paralela si are timpi de acces intre 10 si 8 ns.
Memoria DDR-SDRAM (Double Data Rate – Synchronous
Dynamic Random Access Memory) este
o memorie rapida, folosita in calculatoarele moderne, avand o arhitectrua
FULL-DUPLEX. Memoria DDR are viteze la fel ca si cele ale memoriei SDRAM, insa
inmultite cu 2 (Double DR).
Deci vitezele sunt : 100 * 2 = 200 MHz si 133 * 2 = 266 MHz. Mai de
curand au aparut si memoriile DDR la 333 MHz.
In final, memoria
specifica procesoarelor Pentium 4 este cea RDRAM
(Rambus Dynamic Random Access Memory), si se monteaza in sloturi RIMM.
Ea a fost inventata de firma Rambus si este o memorie pe interfata
seriala, ce are o latenta mai mare decat cea a memoriei DDR-SDRAM, insa o
latime de banda mai mare. Ea este instalata pe principiul perechilor, la fel ca
si in cazul memoriilor SIMM.
3.Placi de baza
Placile de baza reprezinta
elementul de legatura dintre toate componentele sistemului. Pe o placa de baza
exista 2 chipset-uri (un northbridge si un southbridge). Northbridge-ul se
ocupa cu comunicatiile dintre procesor, magistrala de date si memoria
sistemului iar southbridge-ul se ocupa cu managementul controllerilor IDE, SCSI
si cu perifericele (placa video, placa de sunet etc.)
Placile de baza contin mai
multe tipuri de conectori si interfete. Interfetele cele mai cunoscute sunt:
ISA (Industry Standard
Arhitecture)– Pe cale de disparitie, ce functioneaza la 16 MHz si este folosita
de placi grafice, placi de sunet si modemuri mai vechi;
PCI (Peripheral Connection
Interface) – Interfata cea mai cunoscuta, functioneaza la 33 MHz si este
folosita de placi grafice, placi de sunet, modemuri, convertoare, controllere
etc. relativ noi;
AGP (Accelerated Graphics
Port) 1x/2x/4x/8x – Interfata pentru placi grafice moderne, functioneaza la 66
MHz in mod 1x, 133 MHz in mod 2x, 266 MHz in mod 4x si 533 MHz in mod 8x (faza
de proiect);
CNR – Interfata pentru
realizarea de retele de tip LAN;
AMR (Audio – Modem Riser) –
pentru conectarea de modemuri speciale;
De asemenea, fiecare placa
de baza are conectori IDE, la care se conecteaza hard-diskuri, CD-ROM-uri/
CD-Writere etc.
Placa de baza mai contine si interfete
pentru memoria RAM (tip SIMM, DIMM, sau RIMM) si de asemenea memoria nevolatila
de tip ROM (Read-Only Memory) ce contine informatiile elementare ale sistemului
numita BIOS (Basic Input-Output System). Memoria BIOS conetine la randul ei
memoria CMOS care este modificabila.
Incorporate pe placa de baza
mai sunt si porturile seriale (denumite COM (de la communication) 1 (cu 9 pini)
si 2 (cu 24 de pini)) – pentru mouse/fax modem extern, portul LPT (line
printer) – pentru imprimante/scannere/plottere, porturile USB (Universal Serial
Bus) 1.0 sau 2.0 pentru camere video/ scannere/ aparate foto digitale,
porturile Fire-Wire, pentru conectarea
de dispozitive prin infrarosu (denumite de IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers)
IEEE 1394). De asemenea porturile COM, LPT, USB si Fire-Wire permit realizarea
de retele prin intermediul lor.
In fine, placa de baza gazduieste procesorul
pe ceea ce se cheama ori SLOT, ori Socket. Exista o multitudine de
SLOT-uri/Socket-e in functie de procesorul dorit, dupa cum urmeaza:
AMD K6/P MMX/Cyrix M II –
Socket 7;
AMD K6-2/K6-3 – Socket Super
7;
Intel Celeron A – Socket 370
PPGA (Plastic Pin Grid Array);
Intel Pentium II Klamath –
Socket 7;
Intel Pentium II Deschutes –
SLOT 1;
Intel Pentium III Katmai –
SLOT 1;
Intel Pentium III Coppermine
– Socket 370 FCPGA (Flip Chip Pin Grid Array);
Intel Celeron II – Socket
370 FCPGA;
AMD Athlon – SLOT A;
AMD Athlon (Thunderbird) –
Socket A;
AMD Duron – Socket A;
AMD Duron (Morgan) – Socket
A;
AMD Athlon XP (Palomino) –
Socket A;
Intel Pentium 4 – Socket
478/ Socket 423.
4.Placi
Video
Placile video sunt (foarte pe
scurt), perifericele ce afiseaza imaginile pe monitor. Desigur, acestea au
evoluat foarte mult si sunt printre perifericele ce afecteaza cel mai mult
performantele unui calculator.
Exista 4 tipuri de placi
grafice:
-
2D;
-
Acceleratoare 3D;
-
2D/3D;
-
Profesionale.
Despre cele profesionale nu
vom discuta in acest referat.
Placile 2D
Placile 2D sunt placile inferioare
sau cele vechi. In general ele se conecteaza pe interfete PCI sau chiar ISA si
au performante slabe in domeniul 3D. Au insa in general o accelerare
Direct-Draw (2D) destul de buna (depinde si de placa). Exemple de placi 2D:SIS
6215, SIS 6326, S3 Virge 64 V2, Trident 9000i.
Placile 3D
Placile 3D sunt placile care au
incorporate in procesorul grafic instructiuni Direct 3D, OpenGL sau pe
amandoua.
Placile ce au doar Direct 3D nu
depasesc cantitatea de memorie de 8 MB, iar cele ce au doar OpenGL sunt cele
profesionale. Cel mai adesea gasim placi video cu ambele seturi de
instructiuni. Acestea au cantitati de memorie cuprinse intre 4 (in cazul lui
Voodoo Rush) si 64 (in cazul mai multor placi).Cipurile placilor 3D sunt
produse in prezent de nVIDIA si ATi (si va asigur ca sunt corect scrise),
cipuri ce sunt furnizate (in cazul nVIDIA) diferitilor producatori de placi
video. ATi isi produce singura atat cipurile, cat si placile (ea tinde totusi
sa ofere licenta si altor producatori).
Exemple
de placi ce au doar Direct 3D: S3 Trio 3D, ATi Rage II C, S3 Virge.
Exemple
de placi ce au doar OpenGL (profesionale si foarte scumpe): PowerVR, 3D Labs
Oxygene.
Exemple
de placi cu ambele seturi de instructiuni:Din partea nVIDIA: GeForce3/Ti 500/Ti
200, GeForce 2 Ultra/Pro/GTS/Mx/Mx 200/Mx 400/Ti, GeForce SDR/DDR, TNT
2/Ultra/Pro/M 64/M 64 Pro, TNT;
Din
partea 3dfx-Interactive: Voodoo,Voodoo Rush,Voodoo2,Voodoo3
2000/2500/3000,Voodoo 4 4500,Voodoo 5 5000/5500/6000 (intre timp 3dfx a fost
cumparata de nVIDIA).
Din
partea ATi: Rage Fury, eXpert 2000, eXpert 2000 pro, Rage Fury MAXX, Radeon/VE/SDR/DDR/7500/8500.
Cea mai
puternica placa video actuala: nVIDIA GeForce4 Ti4600 : 10,8 GB/s latimea de
banda, 650 MHz DDR-RAM (128 MB), clock speed 300 MHz, 2400 Mtexeli/s, 66 de
milioane de tranzistori.
Placile
3D mai noi au incorporate niste tehnici de calcul 3D denumite Transform&Lighting in Hardware, ce
elibereaza procesorul sistemului de calcule deosebit de complexe.Aceste tehnici
erau pana nu demult incorporate doar in placile grafice profesionale foarte
scumpe, dar s-au inclus in procesoarele grafice nVIDIA incepand de la primul
GeForce.
5.Hard-Diskuri
Hard discurile sunt unitati de stocare magnetice. Ele au capacitati variabile de la 40 MB (unitatile foarte vechi, fara sa pomenim de cele “de muzeu”) si pana la 160 GB, mai nou, un hard disk IBM. De fapt, factorul determinant in realizarea unei capacitati cat mai mare este si factorul de adresare, pe 16 sau 32 de biti, denumit FAT (File Allocation Tables). La FAT 16, capacitatea maxima posibila la un hard disk este de 2,1 GB (solutia – trecerea la FAT 32). O alta piedica, de aceasta data tinand de BIOS, este de 8,4 GB. Aici intervine INT 13 din BIOS, un parametru ce nu permite dimensiuni mai mari de 8,4 GB (solutia – modificarea parametrului sau update de BIOS). La FAT 32, capacitatea maxima este de cativa terabytes, deci indeajuns (si inca destul) de mare.
De fapt, la FAT 16 dimensiunea clusterelor hard diskului
este de 32 KB, iar la FAT 32 este de 4 KB. Astfel se pierde mai putin spatiu la
formatul FAT 32. Sa ma explic: sa zicem ca avem un fisier de ... 33 KB. La o
partitie FAT 16 se ocupa doua clustere a cate 32 de KB, adica unul cu 32 de KB
si altul cu 1 KB (in total cei 33 KB ai fisierului).Totul e OK, dar se pierd
astfel 31 de KB din clusterul 2. La FAT 32, fisierul nostru de 33 KB va ocupa
33 : 4 = 8 rest 1, deci se vor folosi 9 clustere a cate 4 KB => 9 * 4 = 36
de KB ocupati. Deci un fisier de 33 de KB va ocupa 64 de KB pe o partitie FAT
16 si 36 de KB pe o partitie FAT 32 => 64 – 36 = 28 de KB castigati prin
trecerea de la FAT 32 la FAT 16. Cum intr-un hard disk nu sunt doar cateva
fisiere de acest gen, ci o multime, va dati seama de spatiul castigat (in jur a
vreo 200 MB la un hard-disk de 2,1 GB) prin trecerea la FAT 32.
Exista, de asemenea, mai multe moduri de transfer.
Astfel, la hard - diskurile
conectate pe portul IDE:
-
PIO 4 : 22 MB/s;
-
UDMA 33: 33 MB/s;
-
UDMA 66 (UDMA 2) : 66 MB/s;
-
UDMA 100 : 100 MB/s;
-
UDMA 166 : 166 MB/s.
Mai exista pe unele placi de
baza mai noi si controlleri RAID sau interfete SCSI (Scazi). Si acestea sunt
folosite pentru conectarea hard-diskurilor, dar in principal la NetWork Servere
(servere de retea).
Un factor determinant in performanta unui HDD este si viteza
de rotatie a platanelor sale. Ea variaza de la 4400 rpm (la unele unitati
Quantum, destul de rare) si pana la 15000 de rpm(la unele Hard - Diskuri Maxtor
pt. servere).
Vitezele uzuale sunt de fapt 5400 si 7200 rpm, mai rar 10000
de rpm la hard-diskurile Quantum Atlas 10 K II destinate serverelor.
Principalii producatori de hard diskuri in ziua de azi sunt
Maxtor, Western Digital, Seagate, Quantum (pana nu demult, pentru ca a fost
cumparat de Maxtor), si IBM (ultimul fiind Fujitsu, care insa a renuntat acum
putin timp la a mai produce hard – diskuri).
6.CD-ROM/CD-RW
Cd-rom-ul este o unitate optica de stocare a
datelor. Ea foloseste laserul pentru a citi mediile CD. Un CD poate avea
capacitatea de 650 sau 700 MB (in format muzical 74 sau 80 de minute). De
curand au fost inventate si CD-urile de 800 – 900 MB, si chiar cele de 1,3 GB
(Sony). Acestea necesita insa unitati speciale de citire / scriere.
Ca tot vorbisem
de scriere, unitatile CD-ROM nu pot scrie CD-uri (tocmai de aceea se numesc
CD-ROM-uri (Compact Disk – Read Only Memory), pentru ca ele nu pot scrie
CD-uri). Rolul scrierii de CD-uri ii revine unei alte unitati, denumite CD-R/RW
(CD-Writer/ReWriter), care poate atat scrie, cat si citi CD-uri. Unele
CD-Writere mai vechi puteau doar scrie CD-uri , si nu rescrie sau citi.
Fiecare CD-ROM/RW
are un buffer pentru acces rapid la date. Dupa ce datele sunt citite de pe CD,
cele mai des utilizate sunt stocate in buffer, care poate varia (in general
este de 128 KB). La CD-R/RW, bufferul se foloseste si la scriere (mai ales la
scriere). El variaza de la 2 MB la chiar 8 MB la unitatile scumpe. In general,
unitatile cu buffer de 8 MB sunt cele produse de Plextor/ASUS/Yamaha, cele cu
buffer de 4 MB de TEAC/LG si cele cu 2 MB de Sony/Philips/LG/TEAC.
In legatura cu
vitezele unitatilor CD-ROM/CD-RW, acestea sunt cuprinse intre 1 si 72! (da,
chiar exista o unitate CD-ROM cu 72 de viteze). O viteza este considerata a fi
un transfer de 150 KB de date. In ziua de astazi se vand unitati CD-ROM cu
viteze cuprinse intre 40 (Philips,TEAC) si 54 de viteze (Artec).
Cele mai bune
unitati de CD-ROM sunt considerate a fi unitatile de la ASUS (50 X) si TEAC (40
X).
Unitatile CD-RW au viteze intre 1
si 32 (mai de curand ASUS a lansat o unitate CD-RW cu 32 de viteze).
Toate unitatile
de la 16 X in sus au incorporate tehnologia Buffer Underrun Prevention
(BURN-Proof) sau o echivalenta(Seamless Link, Write Proof). Aceasta impiedica
golirea bufferului unitatii si, implicit, distrugerea CD-ului de inscriptionat.
DVD-urile sunt
unitati de mare capacitate, (uzual 4,7 GB), ce sunt construite pentru a stoca
filme de lunga durata la o calitate deosebita.Unitatile DVD-ROM, ca si in cazul
celor CD-ROM, pot doar sa citeasca mediile DVD, iar cele DVD-RAM sunt
echivalente omoloagelor lor de la CD-uri, si anume CD-RW-lor.
7.Monitoare
Monitoarele sunt parti deosebit de importante in
componenta unui calculator, dar si deosebit de complexe.
Monitoarele
obisnuite sunt in general cele de tip CRT (Cathode Ray Tube). Mai exista in
schimb si monitoare LCD (Liquid Crystal Display) si monitoarele cu ecran de
plasma, foarte mari si scumpe.
Ele au diagonala
de la 9-11 inchi (TFT – LCD), 14-24 de inchi (CRT) si 42 de inchi cele cu
plasma.
Principlaii
producatori sunt LG, Sony, ADi, MAG Innovision, Relisys, EIZO, CTX, Philips si
altii.
8.Placi de sunet
Placile de sunet
sunt cele care genereaza si redau sunetul catre boxe. Ele sunt in general pe
16/32 de biti si au accelerare direct sound. Ele mai pot sa aiba efecte
speciale de tipul Dobly System, Dolby Sorround, Aureal 3D etc. Cea mai
prolifica placa de sunet la acest moment este Creative Labs Audigy PLATINUM, cu
procesor de sunet deosebit de complex si un numar mare de voci.
Principalii
producatori de placi de sunet:Guillemot, Hercules, Genius, Yamaha, Creative
Labs etc.
9.Fax-Modemuri
Fax – Modemurile
sunt perifericele ce ne permit accesul la retele de tip WAN (Wide Area
Network), in speta ne permit accesul la internet. Denumirea lor provine de la
faptul ca pot trimite faxuri si din cauza ca pentru propagarea semnalului prin
mediul de transport folosesc o metoda de MOdulare/DEModulare.
Exista mai multe
tipuri de modemuri, la care difera in principal rata de transfer.
Astfel, un modem
de cablu are o rata de transfer variabila, de la 128 KBit/s pana la 2-4 MBit/s,
un modem DSL/SDSL/ADSL (Digital Subscriber Line/Symetric Digital Subscriber
Line/Asymetric Digital Subscriber Line) are 2 – 8 MBit/s (download) si 2 – 4
MBit/s (upload), un modem radio are 3 MBit/s maxim iar un modem dial-up are
chiar si 230 KBit/s rata de transfer maxima (de fapt e in jurul valorii de 56 KBit/s).
Rata de transfer
maxima la transmiterea de faxuri este de 14400 bps (uzual este 9600 bps).
Cei mai
importanti producatori de fax modemuri sunt US Robotics (3Com) si
Rockwell/Conexant.
10.Scannere / Imprimante
Scannerele sunt
niste dispozitive ce permit “scanarea” documentelor si salvarea lor in format
digital in calculator, sub diferite extensii (JPG,GIF,BMP,PDF etc.).
Ele au diferite
rezolutii de scanare (ce afecteaza calitatea imaginii scanate) si pot include
adaptoare de transparenta (pentru scanarea filmelor de aparat foto developate
si diapozitivelor). Ele pot si conectate atat pe interfata LPT (1) a
calculatorului, existand posibilitatea conectarii in cascada a unei
imprimante), cat si pe porturile USB.
Imprimantele sunt
dispozitivele opuse scannerelor, care pot tipari imaginile/textul din formatul
digital al calculatorului pe hartie. Exista mai multe tipuri de imprimante, in
functie de metoda de tiparire:
- Imprimantele cu jet de cerneala, ce au un
cartus (sau chiar mai multe de diferite culori) cu cerneala cu care improsca
hartia si realizeaza imprimarea;Acestea pot fi atat color, cat si alb-negru;
-
Imprimantele cu laser, care folosesc laserul pentru
a imprima cu ajutorul unui cartus de praf special, numt “toner”;
-
Imprimantele matriceale, cu “ace” si “panglica”, ce
sunt folosite pentru imprimare;
-
Imprimantele termice, ce folosesc o hartie speciala
sensibila la caldura pentru a realiza imprimarea.
Комментариев нет:
Отправить комментарий